Onderstaand verhaal van werd maandagochtend 13 december '04
uitgezonden op L1 Radio, bij 'het Balkon van Limburg' (met Tom Doesborg).
 
WEBLOGGEN 2
Het fenomeen ‘weblog’ bestaat nu een jaar of vijf. In het begin was het een fenomeen dat door de echte internetfreaks werd opgepakt; vandaag zie je dat hele hordes hun weblog op het internet zetten. Een jaar geleden - medio september 2003 - maakte ik daar al melding van. Vandaag kom ik nog es op dit fenomeen terug, want er zijn nu ook commerciële vormen van en er zijn weer verkiezingen geweest.

Even ter inleiding, aan de hand van een weblog kun je de opvallendste sites en berichten van het internet volgen. Webloggers zijn fanatieke internetters die heel wat sites afzoeken op zoek naar leuke websites, filmpjes, foto's, en opvallende berichten. Die sites plaatsen ze dan in een soort dagboek, zoals in de scheepvaart in een logboek, maar dan op het Internet, en dat heet dan een web-log.

De legendarische weblogs van weleer besprak ik overigens ook een dik jaar gelden, dus kijk dat op die eerder genoemde pagina eens na. Vorige week maandag publiceerde Dagblad De Telegraaf een artikel over de populairste weblog van Nederland. Zij meldden dat 2004 het jaar van de weblog is geworden; dat hadden we dus ook al voorzien. Ook melden zij dat er een gebrek aan cijfers is om de exacte bezoekersaantallen te kunnen tracen. En toch sprong er één uit; deze trok de laatste weken meer bezoekers dan alle andere Nederlandse weblogs bij elkaar! Deze weblog is van een 25 jarig meisje en trok in de eerste week van haar bestaan maar liefst een half miljoen bezoekers! Voor de goede orde, het betreft hier het persoonlijke internetdagboek van Georgina Verbaan: www.georginaverbaan.nl.

Een tweede opmerkelijk feit is, dat deze niet primair is opgezet om haar dagboekje en zo bij te houden, maar gewoon om poen te verdienen. En da's opmerkelijk, want het gros van de blogs, zo worden weblogs ook wel genoemd, wordt om niet in de lucht gehouden.

De man achter deze website is Michiel Frackers. Naar verluidt een van de pioniers op het Internet die aan de basis van Planet Internet stond. Hij zette een filmpje op deze site dat aantoont dat haar borsten echt zijn, daar waren de meningen over verdeeld. En als je dokt (80 cent per minuut) dan kun je dat bekijken. Dat geldt ook voor foto's en wat dies meer zij. Je kunt ook tegen betaling met haar chatten. Kortom, het is een hype! En Frankers gaat er nog meer lanceren.

Dit even terzijde, maar het woord blog is tot woord van het jaar 2004 gekozen. Het komt eigenlijk nog nauwelijks in woordenboeken voor en toch was blog het meest gezochte woord op het Internet, aldus het Amerikaanse online woordenboek Merrian-Webster.

Dat bloggen een mondiaal verschijnsel is, blijkt wel uit de verkiezing van de beste weblog - the BOBs - volgens de Deutsche Welle. Meer dan 67-duizend mensen stemden online in maar liefst elf categorieën. Een 'hondenkrant' uit China won deze competitie. Om de censuur aldaar te ontduiken wordt in deze blog over honden in plaats van mensen gesproken, een online parabel dus, de Hondenkrant.
Deze BOBs-competitie verkoos ook onder meer de beste journalistieke weblogs in het Arabisch, Chinees, Engels, Duits, Portugees, Russisch en Spaans. Blog-experts beoordeelden meer dan duizend blogs die voor deze competitie waren aangemeld.

In januari starten de Bloggies weer. De Amerikaanse equivalent die voor de 5e keer georganiseerd wordt. De winnaars voor 2004, die medio maart begin dit jaar bekend werden, staan online.

Weblogs geven dus op een veelal onconventionele wijze weer wat er allemaal op het Internet gebeurt. Zo ook recentelijk naar aanleiding van de moord op Theo van Gogh.

De populairste weblogs als GeenStijl, Retecool en Volkomenkut liepen toen ook voorop in het onthullen van nieuwe feiten. Volkomenkut stuitte op "CyberDjihad: Virtuele strijd tegen de vijanden van de islam". Een site die weldra van het Internet verdween. Ook GeenStijl onthult data over extremistische elementen en speelt die door aan de politie. GeenStijl toonde zo verbanden aan met extremisten en bestuursleden rond de El Tawheed-moskee. En de traditionele media hobbelden daar achter aan. Aldus een artikel uit Planet Internet dat ik vond bij NGN.

Dat weblogs - zoals ik een jaar geleden al aangaf - steeds populairder zijn, blijkt wel uit het feit dat bij web-logs.nl het aantal pageviews in één jaar tijd verzesvoudigde tot méér dan een miljoen pageviews per dag. Zij herbergen meer dan 50-duizend blogs. Begin dit jaar nam Nederlands grootste Internetuitgever, Ilse Media, deze weblog-faciliteit over van oprichter Joris Leermakers. Ilse wil meer geld gaan verdienen aan deze tal van sport, aldus een bericht op Planet Multimedia. Dus wat dat betreft is het Verbaan-effect iets dat in 2005 zeker meer van zich zal gaan doen spreken.

Ben je op zoek naar wat die weblogs aan recent of al iets ouder materiaal boven water halen, dan kun je eerder genoemde voorbeelden raadplegen, maar er zijn ook al speciale searchengines voor. De bekendste wellicht in dit verband is feedster.com, deze struint de recentste nieuwsberichten voor je af, en geeft zij de zoekresultaten aan, hoe lang geleden deze gepubliceerd zijn. Ook de MSN divisie van Microsoft richt zich sinds kort met MSNBC Newsbot als zoekmachine op deze nieuwe markt, aldus betanews.com. Sinds eind juli kun je met MSNBC Newsbot de meest actuele sites doorzoeken.

Tot slot, op de vastelaoves-pagina bij L1.nl melden we sinds kort nieuws van het carnavalsfront dat veelal ook op het Internet terug te vinden is. En grappiger wijs worden ook die berichten in zogenaamde weblogs overgenomen. Carnavalsgek.nl bijvoorbeeld neemt deze klakkeloos over en zonder dat er ueberhaupt sprake is van eigen content of informatie. En dat is ook een fenomeen dat je bij heel wat weblogs ziet. De een neemt het van de ander over en als men niet al te nauwkeurig met de bronnen omgaat, wordt het soms wel erg lastig om de originele bron te achterhalen.
 

N.B. De links in dit verhaal kunnen na verloop van tijd niet meer actueel zijn...