Onderstaand verhaal van werd maandagochtend 14 maart 2005
uitgezonden op L1 Radio, in 'het Balkon van Limburg' (met Tom Doesborg)
(Tegenwoordig trouwens 'live' via Internet te beluisteren, rond de klok van half elf).

Legaal muziek downloaden
Vorige week maakten we al kort melding van het feit dat het downloaden van muziek twee procent van de omzet van de muziekindustrie uitmaakt. De kosten van een nummer bedragen zo'n 99 eurocent (de inkoopprijs bedraagt 65 cent). De 15 iTunes Music Stores van Apple verkochten 300 miljoen (!) liedjes sinds april 2003. De laatste maanden wordt er echt gepiekt.  Apple verkocht daarmee bijna één procent van de wereldwijde muziekomzet. De totale omzet via het Internet wordt op 2 procent geraamd.
Een klein jaar geleden (begin mei vorig jaar) belichtten we het legaal downloaden van muziek, doch er waren afgelopen week enkele opmerkelijke nieuwe ontwikkelingen op dit gebied.

De 'virtuele' nagel aan de doodskist van de muziekindustrie heet: Allofmp3.com. En komt uit Rusland. Deze biedt de mogelijkheid muziek te downloaden tegen een fractie van de prijs van de diensten zoals iTunes en Download.nl die aanbieden.

Muziekbestanden zonder spyware, vervuilde bestanden en virussen die de gebruiker van Kazaa bij z'n 'gratis' muziek krijgt, aldus Laurens Mommers en Irvette van Hunen (twee internetjuristen) medio vorig jaar in een column op netkwesties.nl. Je maakt als gebruiker in Nederland die bij Allofmp3.com downloadt géén inbreuk op de Auteurswet en de Wet naburige rechten, als je dat strikt voor eigen gebruik doet! Lees voor alle details deze netkwestiesrubriek er eens goed op na!
Aan de juridische ongewisheid of het nu wel of niet mag, kwam afgelopen week een (voorlopig althans) einde. Toen werd namelijk bekend dat Allofmp3.com legaal is. De Russische justitie gaat hen dus niet vervolgen.

Internetters kunnen er voor nog geen 5 cent per liedje legaal muziek blijven downloaden, tot onvrede van de internationale muziekbranche, aldus Planet Multimedia. En da's toch een aanmerkelijk verschil: nog geen 5 ten opzichte van de 99 cent die de Apple-winkel per song in rekening brengt. Men werkt met prepaid accounts. Je betaalt vooraf 25 of 50 dollar en voor dat bedrag kun je liedjes ophalen. Het assortiment is overigens vergelijkbaar met de andere gangbare webwinkels, bovendien hebben zij ook de Beatles in hun assortiment, omdat het bedrijf geen formele banden met platenmaatschappijen.

AllofMP3.com laat zijn klanten dus niet betalen per liedje, maar per megabyte, en da's één van de trucs om de maas in de Russische auteurswet te kunnen omzeilen, aldus datzelfde Planet Mulimedia in een eerder bericht. Het juridisch getouwtrek zal ongetwijfeld de komende jaren nog door gaan, want er staan al nieuwe procedures in de startblokken.

Ook iTunes wordt juridisch onder de loep genomen. Eind februari stelde de Europese Commissie - het dagelijks bestuur van de EU - de prijsverschillen binnen Europa aan de orde. De Engelsen betalen namelijk méér (ca. € 1,17) voor een liedje dan de Fransen of Duitsers, en dus is men sinds eind februari vanuit Brussel op onderzoek uit, dat meldde o.a. Planet.nl. Ook voor dat item geldt, wordt vervolgd.

Voor iTunes zijn er ook serieuze nieuwe kapers op de kust. Begin maart maakte het nieuwe bedrijf Snocap.com (sept. 2002 opgericht) van Napster-oprichter Shawn Fanning bekend dat zij contracten sloten met een van grootste platenmaatschappijen: Sony BMG. Met Universal Music - ook een grote - hadden zij al een contract op zak. Beide bedrijven hebben 60% van de muziekmarkt in handen. Ook met EMI zijn zij bijna rond. En dan hebben ze de drie belangrijkste binnen. De tarieven die zij gaan rekenen zijn nog niet bekend.

Napster was een van de eerste bedrijven die zich richtte op het uitwisselen van muziekbestanden door gebruikers (dat bedrijf hebben we hier ook al eens besproken), het zogenaamde peer-to-peer-netwerken (van computer tot computer), zoals dat bij Kazaa ook gebeurt. Dat soort netwerken opereren op het randje van de wet. De kwaliteit van de bestanden is nauwelijks gewaarborgd, kunnen ook virussen bevatten.

Snocap richt zich dus op een legale verspreiding ook via p2p en wordt door de muziekindustrie omarmt omdat anders de positie van iTunes anders wel eens te machtig zou kunnen worden.

Die muziekmarkt is en blijft dus volop in beweging. Het uitgeversconcern VNU lanceerde begin deze maand in Amerika een weblog die alles op dit gebied op het internet op de voet volgt. Billboard PostPlay is a news blog covering the business of digital music, both online and mobile music.

Tot slot, een laatste fenomeen in deze: het netlabel. Cd's, gratis en voor niets. En geen problemen met de rechten. Er worden overigens geen tastbare cd's aangeboden. Je haalt zelf de muziek van het Internet; ook het hoesje. Een en ander kun je dan branden en printen, samenvoegen en klaar is Kees. De laatste jaren is dit fenomeen in opkomst. Er worden geen contracten gemaakt, je betaalt ook niets en de artiesten krijgen ook geen vergoeding. Het is voor hen een prima manier om hun net-cd's te distribueren via het internet. Het publiek kan zo kennismaken met hun creaties.

Er zijn heel wat labels, bij het internetarchief Archive.org bijvoorbeeld staat een enorme lijst van virtuele platenlabels uit de hele wereld. Het netlabel is overigens geen nieuw fenomeen. Sinds de jaren negentig is men daar al mee actief. Het trendy Duitse internetmagazine Phlow schetste recentelijk een historisch perspectief. Het Amerikaanse Igloo magazine - dat vooral over electronische muziek schrijft - belichtte begin februari nog het netlabel-fenomeen en geeft ondermeer tips hoe je bij dergelijke labels jouw muziek kunt vinden.

Enkele maanden gelden lanceerde Marco Kalnenek uit Heerlen (hij kwam vorig jaar in dit programme ter sprake toen hij met zijn weirdomusic.com genomineerd was voor een Webby Award, de wereldwijde Internet-'Oscar'), hij lanceerde begin november het netlabel WMRecordings.com. WM staat dus voor Weirdo Music. Niet alleen Nederlandse bands en artiesten staan op zijn site, ook Fransen en Amerikanen. En, het opmerkelijke Heerlense-popfenomeen D'r Sjaak.

D'r Sjaak (Vinken) besloot enkele weken gelden zijn nieuwe cd En Toch Wakker... ook bij stadsgenoot Marco onder te brengen. Zij wonen weliswaar in Heerlen, maar hebben elkaar nog nooit ontmoet. Uiteraard kun je de cd ook voor een tientje via Sjaak's website bestellen. Dan krijg je het origineel. Maar als je daar geen zin in hebt, dus even bij WMR pro deo shoppen.
 

N.B. De links in ook dit verhaal kunnen na verloop van tijd niet meer actueel zijn...