Onderstaand verhaal van werd maandagochtend 17 januari '05
uitgezonden op L1 Radio, bij 'het Balkon van Limburg' (met Frans Pollux).

Digitale hangplekken
Afgelopen vrijdag werd bekend dat Ilse een belang genomen heeft in CU2.nl - ‘het leukste online smoelenboek!’ - een jongerenportaal met 630.000 profielen. Deze is medio 2000 de lucht in gegaan en bereikt de jeugd in Nederland als geen ander. Pakweg een miljoen bezoekers per maand! Sanoma, de grootste internetuitgever in Nederland, van Zweedse origine overigens, verstevigt daarmee de positie in de jongerenmarkt.

In december namen ze ook al Kaboem.nl over. Ook een site die zich op de jeugd richt. Daar kun je chatten, met andere potjes darten en andere online games spelen, er is een girls-only gedeelte, en er staat heel wat muziek op. Het is één van de digitale hangplekken, die op dit moment erg populair zijn.

De website CU2 kwam eind afgelopen jaar in het nieuws, omdat veel van de profielen die op deze website staan zo nu en dan met pikante persoonlijke plaatjes vergezeld gaan. Teleac besteedde er onder meer aandacht aan. Met name meisjes van rond de 14 overstijgen hun gêne en geven heel wat informatie bloot. CU2 is een van de populairste sites op dit moment. Als je bijvoorbeeld een hetero meisje zoekt tussen de 14 en 17 jaar uit Limburg, kom je op meer dan 7,5-duizen profielen met foto uit. Om maar eens een beeld te schetsen van de populariteit.

Zo’n profiel geeft een aardig beeld van wie je bent. Naast je voornaam, woonplaats en geaardheid, beantwoord je een hele reeks vragen, en daarmee zet je een soort karakterschets van je zelf neer zodat anderen die dezelfde interesses delen met jou in contact kunnen treden. Het gaat over je schoenmaat, of je piercings hebt, de leukste en de niet-leukste persoon die je hebt leren kennen, je favoriete film, knuffel, lievelingsvak, het meest romantische dat je is overkomen, bijna 100 vragen waar je al dan niet antwoord op kunt geven. Je kunt je vrienden en vriendinnen opgeven. Er is een soort gastenboek, kortom, een heel wat kids hebben hun digitale identiteitskaart op het internet staan.

Vorige week werd dat 18-jarig meisje uit Born - Jeanny Wagemans - vermoord gevonden. En ook zij had zo een profiel op deze site. Haar nick-name was Gekke Musj. Daar kun je zien wie dat meisje was. Haar favoriete knuffel was ‘van mijn sjattie’. De meest sexy persoon, mijn sjattie.

Het internetmagazine Spunk.nl berichtte medio vorig jaar over een verwante site: ‘In glimmende strakke truitjes met daaronder glimmende strakke buikjes kijken letterlijk duizenden meisjes op Happygirls.nl je krols aan. Sommigen poseren als heuse pornosterretjes met enkel een string aan, anderen blijven iets beschaafder en dragen een bikini of een broek met shirt.’  En als je op die site kijkt naar de top 50 dan spreken de plaatjes inderdaad boekdelen. Het is een opmerkelijke manier van jezelf presenteren.

De wereld verandert. Internetwatcher Yme Bosma signaleert in zijn vorige week in Netkwesties verschenen column: ‘Wanneer de school uit is, roepen kinderen tegen elkaar "zie je op de MSN" in plaats van "kom je bij me spelen?".’ Hij vraagt zich af of virtueel ook slecht betekent.

Hij signaleert dat steeds meer gewone mensen gebruik maken van de virtuele wereld – en dat daarmee de nerds verdrongen worden. Letterlijk: ‘Waarom doen mensen deze vorm van entertainment of geluk af als 'een typisch geval van contactgestoord'? Is 30 uur per week tv kijken en nog 10 uur een boek lezen dan zoveel beter? Zoveel meer sociaal verrijkend?’
Heel wat mensen spelen samen spelletjes via het Internet. Hij waarschuwt dat er niet te snel geoordeeld moet worden, dat je deze nieuwe wereld moet leren begrijpen en oppakken. Want in onwetendheid, schuilt het grootste gevaar.

Tot slot, maart vorig jaar signaleerde ik de trend die sociale netwerken heet, en waar sites als kaboem en CU2 fraaie voorbeelden van zijn. In Amerika brak Friendster  door met toen zo'n 5 miljoen leden. Die zijn inmiddels keihard doorgegroeid en tellen op dit moment al zo'n 12 miljoen members. Digitale hangplekken zijn dus populair.
 

N.B. De links in ook dit verhaal kunnen na verloop van tijd niet meer actueel zijn...