<TERUG>
Onderstaand verhaal werd maandagochtend 20 oktober  '03  uitgezonden
op L1 Radio, bij het Balkon van Limburg (met Frank Ruber).
Zoeken op het internet (Nationale Krakercompetitie)

Wie mag zich straks in Nederland de beste zoeker op internet noemen?
NRC Handelsblad, bibliotheek.nl en overheid.nl organiseren van 7 november tot 5 december De Nationale Krakercompetitie: http://www.nationalekrakercompetitie.nl. Deelnemers moeten vraagstukken oplossen met op internet gevonden gegevens. Voor de prijswinnaars zijn er reisjes, musicalkaartjes, dvd's en boeken. Men speelt vier wekelijkse ronden. In iedere ronde moet de deelnemer, via multiple choice, tien pittige vragen (hersenkrakers) oplossen. De vragen zijn verdeeld over diverse interessegebieden.
De vragen worden samengesteld door informatiespecialisten van openbare bibliotheken. Inschrijven is mogelijk vanaf 17 oktober.
Een voorbeeldvraag:
“Een klant komt wat gejaagd binnen in de bibliotheek. Bij het uitpakken van de kerstballen brak hij een Weihnachtsglöckchen van Hutschenreuther. Zijn vrouw verzamelt deze onzin al jaren. Hij had het haar nog niet durven vertellen, want hun relatie was de laatste tijd gespannen. Het was een klokje uit het jaar 1983. Hij kan het nergens meer te pakken krijgen. Welke internetveiling kan uitkomst bieden...?”

Dit is nou typisch een voorbeeld waar het internet kennelijk uitkomst bij kan bieden. Maar zoeken, is in veel gevallen geen fluitje van een cent, als je meer achtergrondinformatie wilt, is enige ervering met het omgaan van zoekmachines nodig om doeltreffende resultaten te boeken.

Informatie die bijvoorbeeld in een archief staat wordt niet automatisch door een zoekmachine herkend. Daarbij komt nog dat er zijn meer internetsites dan zoekmachines kunnen indexeren. Niet alle sites worden dus gevonden; dat ligt veelal aan de Meta-tags.
Meta-tags (zie ook http://www.metatags.nl) zijn woorden die de inhoud van een site weergeven en niet zichtbaar worden opgenomen in de broncode van een site. Kijk maar eens als je op een website staat via het ‘beeld’ naar de ‘codering’ dan vind je de technische variabelen waarmee de site is opgebouwd, en een daarvan een de metatag. 81% van de internetters gebruikt een zoekmachine, meer dan 75% zoekt via google, een zoekmachine die al jaren de top van de zoekmachine-van-het-jaar-verkiezing aanvoert (http://www.metatags.nl/verkiezing/results.shtml?results). Mensen kennen vaak geen domeinnaam maar weten wel ‘wat’ men zoekt.

Onderzoek heeft aangetoond dat slechts 20% (het lijkt mij weinig) van de web-pagina's zijn voorzien van die belangrijke tags. Zij zorgen ervoor dat u bij zoekmachines te vinden bent...; zo hoog mogelijk. Binnen een seconde is het web voor u ‘afgezocht’. Dat gebeurt niet echt want zoekmachines kijken in hun database. Zij werken met zoekrobots die 24 uur per dag het internet afstruinen op zoek naar nieuwe sites, naar trefwoorden die corresponderen met die in hun database, en is een site gevonden, dan wordt die aan dat woord gekoppeld.
Veel zoekindexen gebruiken de eerste 150 tot 250 letters tekst van uw homepage of indexpage. Meestal genereren zij teveel treffers, echter wanneer u eens de helpaanwijzingen van een searchengine leest, kunt u zien dat u heel nauwkeurig kunt zoeken.  Gebruik dus geen algemene termen maar probeer zo specifiek mogelijk te zijn. Het vervelende is echter, dat er heel veel zoekmachines zijn. De hele grote en bekende zoals Google, HotBot, WebCrawler, Yahoo, Excite, AltaVista, Ilse, Vindex maar er zijn ook evenzo vele kleine en gespecialiseerde zoekmachines.

Kijk maar eens naar een overzicht op bijvoorbeeld: http://www.surfnet.nl/zoektools/wegwijzers/zoektools.html#www. U kunt daar voorbeelden vinden voor het:
* Zoeken met trefwoord(en) op het internet (nationaal, Europees, wereldwijd)
* Bladeren of zoeken met trefwoord(en) in het internet geordend op onderwerp
* Zoeken naar wat er nieuw is op het internet
* Zoeken naar multimedia
* Zoeken in software- en/of ftp-archieven
* Zoeken naar personen
* Zoeken in/naar mail- of Usenet News-archieven
* Bladeren of zoeken met trefwoord(en) in internetgidsen
* Algemene achtergrondinformatie over zoekinstrumenten

MetaTags zijn niet alleen de 'gouden oplossing' om bij de zoekmachines bovenaan te komen. Bovenaan staan is ook afhankelijk van het juiste gebruik van onder meer inhoud en opbouw van de site, het aantal links naar uw site en natuurlijk uw meta - domein – naam en er is software die je daarbij kan helpen. Bovendien kunt u ook uw site aanmelden bij zoekmachines; dat kan bij een veertigtal gratis via bijvoorbeeld http://www.metasubmit.nl.

Wie meer geinteresseerd is in de achtergronden van zoekmachines kan terecht bij: http://www.voelspriet.nl daar houden ze alles bij wat over zoekmachines gaat, ook bijvoorbeeld welke trefwoorden populair zijn. Ook bij http://www.jeroen.com/jeroencom/content/zoekmachines.html staat heel wat uitgebreide achtergrondinformatie over het fenomeen zoekmachines.
Bij de Universiteit van Tilburg – tot slot - hebben ze een online cursus op het net staan, om uw zoeken op het internet te verbeteren:
http://www.uvt.nl/diensten/bibliotheek/instructie/www/onlinecursus. Doorloop die maar eens, om enige kans in die ‘krakerscompotitie’. Tot 7 november kunt u immers nog oefenen.

 N.B. De links in dit verhaal kunnen natuurlijk na verloop van tijd niet meer actueel zijn...

<TERUG>