<TERUG>
Onderstaand verhaal werd maandagochtend 16 september 2002 uitgezonden
op L1 Radio, bij het Balkon van Limburg (met Frank Ruber).
 
Winkelen online boomt als nooit te voren

Van thuis uit winkelen, is weer toegenomen?
En niet zo een beetje. Vorige week werd de resultaten bekend van de ‘Online Shopping Monitor’. Dat is een halfjaarlijks onderzoek door het Rotterdamse onderzoekbureau Blauw, uitgevoerd in opdracht van, zeg maar de Nederlandse internetwinkeliersvereniging verenigd in Thuiswinkel.org http://www.thuiswinkel.org

Daar zijn nu 90 bedrijven bij aangesloten; hun cijfers in combinatie met een grootschalig consumentenonderzoek, wezen dus uit dat de online-omzet het eerste half jaar van 2002 met maar liefst 86 procent gestegen is, tot zo’n 445 miljoen euro.

De Nederlandse internetters  realiseerden het vorige half jaar al een groei van 78 procent, ten opzichte van het jaar ervoor, dus de trend is nog steeds sterk stijgende.

Dat komt omdat er meer mensen online gingen, en die ook kopen. Ongeveer twee en een kwart miljoen Nederlanders shoppen online. Bovendien werd meer besteed, gemiddeld bijna twee honderd euro; dat was 158 euro.

En wat kocht men dan meer?
Reizen, confectie en levensmiddelen groeiden sterk. Daarnaast nam het aantal koopjesjagers toe. Ongeveer 20 procent van de online verkopen zitten in de koopjes, zegt men. Ik kan me dat voorstellen. Heel veel mensen kopen als de een folder in huis krijgen. En een goeie internetwinkel is altijd met aanbiedingen in de weer. Maar je hoort ook andere geluiden.

In Elseviers bijvoorbeeld stond begin deze zomer een artikel dat koopjes op het Internet helemaal niet zo gemakkelijk te vinden zijn. Dat klopt ook wel, en dus zijn er ook sites die de prijzen voor jou vergelijken. Er zijn veel sites met prijsvergelijkingen, maar de kwaliteit is matig. Goeie sites volgens Elseviers zijn Kelkoo, Kieskeurig, MiepKniep en Independer. Allemaal dus met met www punt ervoor en punt nl erachter. Ga daar maar eens kijken.

En als je wilt weten welke supermarkt de voordeligste aanbiedingen heeft, dan moet je naar de http://www.stagesite.nl/vergelijk want daar houdt men dat soort zaken speciaal voor studenten allemaal bij.
 

Dat zijn op zich allemaal positieve geluiden, maar als je dat nu eens afzet tegen de omzet in de reguliere detailhandel?
Dan blijkt dat via de internetmarkt, meer dan één procent, om precies te zijn 1,2 online besteed wordt. Dat was driekwart procent een jaar geleden. Nu die één procentgrens overschreden is, is er wel sprake van een doorbraak in positieve zin.

Maar Nederland doe het ook wereldwijd absoluut niet slecht. Eind juli bleek bijvoorbeeld dat Nederland van een twaalfde naar een tweede plaats is gegaan op de lijst van de belangrijkste internetlanden, wereldwijd dus. Inderdaad direct achter Amerika. Ook de Scandinavische landen vind je in die top tien.

Wist je trouwens dat er in Europa, zo bleek ook vorige week, er nu méér internetters zijn dan in de Verenigde Staten? 186 miljoen op ons continent, tegenover 183 miljoen in de States. By the way, IJsland heeft naar verhouding de meeste internetgebruikers, want daar zijn zeven van de tien inwoners online.

Dus, dat online winkelen dat stijgt nog wel even door. Ga je online winkelen, verdiep je dan altijd even in de keurmerken en waarborgen en zo die gehanteerd worden. De consumentenbond onderschrijft de regels en het keurmerk die bijvoorbeeld door Thuiswinkel.org zijn opgesteld. Dan ben je zeker van zaken als privacy, een beveiligde betaalomgeving, garanties en dat soort zaken. Kijk maar eens op hun site, die staat boordevol informatie daarover. En dat is ook belangrijk want geen enkele markt kan functioneren, laat staan groeien als dat soort zaken niet helemaal geregeld zijn.

Dus ga je online kopen, kijk in ieder geval welke keurmerken gehanteerd worden. Dan kun je inderdaad met een gerust hart vanuit je luie stoel op het internet jouw boodschappen gaan doen.
 

N.B. De links in dit verhaal kunnen natuurlijk na verloop van tijd niet meer actueel zijn...

<TERUG>