<TERUG>
Onderstaand verhaal werd maandagochtend 14 april 2003 uitgezonden
op L1 Radio, bij het Balkon van Limburg (met Frank Ruber).
 
Tellers

Vorige week las ik op Nu.nl het volgende: Volgens een onderzoek van OneStat.com is maandag de meest populairste dag van de week om te surfen. De tweede meest populairste dag van de week is donderdag. Het onderzoek laat zien dat surfers op het internet meer tijd doorbrengen op het internet op werkdagen dan in het weekend. Op iedere werkdag wordt er meer gesurft dan op zaterdag of zondag. De onderverdeling van internet verkeer per dag van de week wereldwijd:
1. Maandag 15.31%
2. Dinsdag 15.23%
3. Donderdag 14.73%
4. Woensdag 14.62%
5. Vrijdag 14.48%
6. Zaterdag 13.08%
7. Zondag 12.55%

Vergelijk je dat met het internet verkeer per dag van de week in Nederland, dan komen daar de volgende percentages uit:
1. Maandag 15.41%
2. Donderdag 15.29%
3. Woensdag 14.55%
4. Dinsdag 14.43%
5. Vrijdag 14.52%
6. Zaterdag 13.49%
7. Zondag 12.31%

Dan zie je dat in NL de maandag en donderdag favoriet zijn, terwijl dat in de rest van de wereld de maandag en de dinsdag is. Alle percentages zijn gemiddelden van de laatste 2 maanden. Dus, de verschillen vallen ‘an sich’  mee, maar het is de praktijk en die wordt ook door mijn ervaringen gestaafd.

Kijk op heel veel sites wordt met tellers gewerkt. Tellers geven je aan niet alleen hoeveel mensen er binnen komen, maar ook hoeveel pagina’s ze bekijken, en hoe ze op jouw site zijn uitgekomen. Hoe laat, op welke dag en dat soort zaken meer. Als je dus een internetsite hebt dan is het erg belangrijk dat je ook met een goeie tellers werkt. Immers daarmee kun je tracen waar de bezoekers vandaan komen, waar jouw site gelinkt staat en bijvoorbeeld welke zoekmachines men gebruikt met welke trefwoorden.

De dienst Kijk- en luisteronderzoek (KLO) bijvoorbeeld meet niet alleen de kijkcijfers, maar ook de bezoekerscijfers van de website van de publieke omroepen, via omroep.nl worden door hen bijgehouden. Wist je dat er in de maand januari een groei was van maar liefst 26% qua bezoekersaantallen vergeleken met het jaar ervoor? Er kwamen in de maand 8.687.372 bezoekers, die 43.737.838 pagina’s bekeken. Overigens is het bezoek aan de online Teletekst service buiten beschouwing gelaten, die is goed voor nog eens 40 tot 50 miljoen pageviews.

Er zijn heel veel tellers. Tellers waar je voor moet betalen, die heel wat meer achtergrondinformatie geven en uiteraard zoals het het internet betaamt ook tellers die gratis zijn, maar die ook al een schat aan informatie opleveren. Ruim meer dan 50 gratis voorbeelden daarvan vind je met elkaar vergeleken op http://tellertest.com/tellers.php. OneStat, HitBox en CQ Counter voeren daarbij qua aantallen punten de lijst aan.

De meest bekende Nederlandse teller is uiteraard NedStat. NedStat is in 1996 opgericht en uitgegroeid tot een toonaangevende Europese speler. NedStat telt bijna 100 medewerkers in Nederland, België, Duitsland, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk. Volgens ‘de kenners, de techneuten is dat geen toppertje, maar wel een hele degelijke teller. Een soort Opel Kadet onder de tellers heb ik ergens gelezen.

NedStat is vooral geliefd vanwege de hitlijsten. Het vergelijken van je bezoekersaantallen met concurrent (of zijn het collega's?) geeft toch een geweldige kick. NedStat is op het gebied van hitlijsten en catalogi nog steeds onovertroffen. Want als je daar een tellertje haalt dan krijg je ook toegang tot een soort ‘ranking lists’.

Je meldt namelijk jouw teller aan in een bepaalde categorie en kunt dus – zeker als jouw site veel bezoekers trekt – de bezoekersaantallen vergelijken met die van jouw conculega’s. Uit deze overzichten blijkt dat de sex-sites overigens nog steeds de meeste bezoekers trekken. Maar dat is zoals je je kunt voorstellen geen verrassing. Het opnemen van een teller op jouw home page is een kwestie van het kopieren van een stukje HTML-code in jouw pagina. Dan verschijnt er meestal zo’n heel klein icoontje en als de dat aanklikt kan iedereen zien hoeveel bezoekers er op jouw site komen.

Het is in internetland overigens zeer gebruikelijk om met ‘publiek toegankelijke’ tellers te werken. Want in de internetwereld wordt zo weinig mogelijk verborgen gehouden. Sites die niet met een publieke teller werken zijn eigenlijk ‘not done’. Want waarom zou je die informatie achterhouden? Zeker als je ook nog met ‘banners’ en andere reclamemogelijkheden werkt, wordt die openheid op prijs gesteld. Een buitengewoon drukbezochte pagina is bijvoorbeeld de internetcatalogus Startpagina.nl, de bontste en populairste link-verzameling van Nederland trekt meer dan 2,5 miljoen bezoekers op hun homepage per dag! En ook daar kun je op het NedStat-icoontje klikken en een en ander controleren.

Met behulp van de tellers van collega-webmasters kun je meer bezoekers naar jouw eigen website te trekken. Loyaliteit van klanten is namelijk een succesfactor. Dit geldt voor websites, homepages en weblogs; een grote klapper is leuk natuurlijk, maar zonder terugkerende bezoekers is de lol er snel vanaf.

Inhoud is uiteraard nodig, ‘ content’ wordt dat genoemd in internetland, want de inhoud van de website is het produkt dat de bezoeker krijgt voorgeschoteld. Een bezoekersteller kan niet echt meewerken aan betere inhoud, maar wel adviseren over de manier waarop de inhoud gepresenteerd moet worden. Keuzes maken is erg lastig, want we kennen onze bezoekers niet. Bezoekers zijn in grote mate anoniem, en veel gelegenheid om ze beter te leren kennen door ze te ontmoeten of met ze te praten is er niet. We kijken naar een aantal kenmerken van onze bezoekers die we uit de tellerstatistieken kunnen halen en waar we mee aan de slag kunnen om de loyaliteit te verbeteren.

Een gegeven dat veel over websitebezoekers zegt, is de manier waarop ze op de website terecht zijn gekomen. Informatiezoekers komen op de website via zoekmachines en startpagina's. De bookmarkers zijn in principe al loyale bezoekers die de website hebben toegevoegd aan de lijst met favorieten. Zij zijn vooral geinteresseerd in de ontwikkeling van de site, met name het verschijnen van nieuwe artikelen of ander nieuws met betrekking tot het onderwerp van de website. Voor deze groep met bezoekers is een nieuws- of update-pagina een goed vertrekpunt binnen de site. De sensatiezoekers komen op de site op aanbeveling van een ander, bijvoorbeeld via een link in een weblog of een nieuwsbrief. Zij zijn mogelijk slechts zijdelings geinteresseerd in het onderwerp van de website, maar zijn op zoek naar opmerkelijk nieuws en zijn geneigd veel te klikken op links gedurende hun Internetbezoek. Sensatiezoekers moeten op de website "gevangen" worden, door ze veel interessante links aan te bieden binnen de eigen website, maar geen links naar websites van anderen.

Het beste design van de site hangt mede af van deze drie genoemde type bezoekers. De sensatiezoeker ziet het liefst een sprankelijk design dat afwijkt van het gemiddelde. Daarentegen is de informatiezoeker over het algemeen niet onder de indruk van een hip design. Duidelijke knoppen naar meer informatie hebben een grotere kans de informatiezoeker vast te houden, dan een afwijkende menustructuur. De bookmarkers hebben meer tijd om de navigatiestructuur van een site te doorgronden, en de menustructuur mag dus afwijken van wat andere sites op dit gebied doen.

De tellers die gegevens over referrers (pagina's waar de te meten website gelinkt staat) en zoekmachines bijhouden, kunnen over het algemeen de informatie ophoesten die nodig is om de genoemde drie type bezoekers te identificeren. Bepaal vooral welke de grootste groep bezoekers vormt, en de onderlinge verhoudingen, en pas daar de strategie van jouw website-ontwerp op aan.

Dit soort tips en handige randinformatie staat op het eerder al genoemde http://www.tellertest.com Dus als je meer wilt weten over dit onderwerp ga daar eens langs en doe er je voordeel mee. Want een internetsite is en blijft een dynamisch geheel. Je moet er eigenlijk iedere dag opnieuw mee bezig zijn om een zo optimaal mogelijke site te realiseren. Tellers zijn daarbij zeer wel van dienst. Een site zonder teller is als een auto zonder koplampen in het holst van de nacht.

Dus, steek eens een lichtje links en rechts op het internet over op en verbeter zo de kennis over het publiek dat jouw site bezoekt. Dan kun je ze niet alleen langer vasthouden, maar dan leg je ook de basis voor een goede site voor nieuwe bezoekers. Ook in internetland geldt, dat meten weten is. Dus, doe er je voordeel mee.

N.B. De links in dit verhaal kunnen natuurlijk na verloop van tijd niet meer actueel zijn...

<TERUG>