Onderstaand verhaal werd maandagochtend 5 april'04
uitgezonden op L1 Radio, bij het Balkon van Limburg (met Tom Doesborg).
Nieuws

In deze rubriek is het gebruikelijk dat we een thema een beetje uitdiepen. Met regelmaat kom ik echter nieuwtjes tegen, die ik dan niet kwijt kan. Vandaar dat we vandaag eens een kijkje nemen welke nieuwsberichten de laatste tijd het Internet domineerden. Ik heb er een vijftal verzameld.

En dan kom ik meteen met een verse en opzienbarende.
Uit een studie – uit gevoerd door onderzoekers verbonden aan de gerenommeerde Harvard Business School bleek, dat het downloaden van muziek via het Internet, we hebben het dan over de KaZaa en dat ssort uitwisselingssites, dat dat geen negatief effect heeft op de de verkoop van cd’s.
Sterker nog men zou daarmee zelfs de cd-verkoop kunnen stimuleren. Een hoogst opmerkelijke conclusie, want de hele muziekindustrie zit als een bezetene achter die gratis download-sites aan. Wie het rapport wil lezen, ik heb een link naar het onderzoek  opgenomen (daar staat het als Acrobat-file). Die dalende cd-verkoop heeft dus alles te maken met het reguliere kopiëren en last but not least met de veel te hoge verkoopprijzen, waaraan maatschappijen halsstarrig vasthouden.
De muziekindustrie trekt hele andere conclusies uit het onderzoek, maar dat verbaast niemand.

Ik las bovendien dat oudste Europese (Duitse) computerclub Chaos (afgekort CCC), vorige week opriep tot een boycot van die muziekindustrie. De CCC stelt dat de kopers van cd's in feite betalen voor een oneigenlijke bescherming van rechten. Met de overdreven winstmarges op cd's, vindt de CCC, betaalt de muziekindustrie de processen die ze voert tegen haar eigen klanten, aldus een bericht in Planet Multimedia. In Duitsland worden er tal van acties gehouden.

Opmerkelijk is dat tegenwoordig 90 % van de jeugd breedband Internet ter beschikking heeft. Of  beter gezegd, 90 % van de gezinnen met kinderen in de leeftijdsklasse 9 – 15 jaar, beschikken over breedband.
Zo meldde de kindersite Kaboem.nl vorige week (overigens een site van het marketingbureau Bookmark.nl). Dus, de kinderen van vandaag kunnen naar hartelust downloaden. Dat de jeugd heel wat met het internet doet blijkt wel uit het feit dat maar liefst 45-duizend meiden zich aanmeldden voor het meideninternetspel Powerbabe.nl. Psychologische spelletjes die meisjes tussen de 12 en 18 jaar met elkaar spelen op het schoolpein. Een spel dat via Denemarken en Noorwegen, nu dus voor een nieuwe hype in Nederland zorgt.
45-duizend aanmeldingen, da’s bijna zoveel als er jaarlijks naar Pinkpop komen.

En dan een bericht uit het Limburgse internetwereldje.
Zoals wellicht bekend, is in Heerlen DocMorris gevestigd. Zij verkopen goedkopere medicijnen via het Internet. Deze in Duitsland bijzonder populaire apotheek staat te koop en is op zoek naar nieuwe strategische partners. Zij zijn in 2000 begonnen en zijn de speler die op de Duitsers van goedkope medicijnen voorziet, zo meldde techchannel.de  vorige week, naar aanleiding van een publicatie in het Duitse Handelsblatt.com.

En dan tot slot, Google gaat naar de beurs dit jaar.
De veruit populairste zoekmachine gaat haar dienstenpakket uitbreiden. Net als bij Yahoo en bij Microsoft kun je binnenkort ook bij Google een gratis emailadres krijgen. De bedoeling achter deze opmerkelijke zet is dat men meer mensen aan Google wil binden, zodat de gebruikerscijfers nog verder omhoog gaan en er een basis wordt gelegd waarin ook andere nieuwsfeiten, het toverwoord content, meerwaarde krijgt. Een en ander werd op 1 april vorige week met een heus persbericht  aangekondigd. Via dit persbericht kom je ook op de testsite waar je dus een adres kunt claimen. Best wel interessant want je kunt er maar liefst 1 gigabyte aan ruimte beschikken. Da’s bij de collega’s niet zo.
Het was trouwens geen 1-april grap!
 

 N.B. De links in dit verhaal kunnen natuurlijk na verloop van tijd niet meer actueel zijn...