<TERUG>
Onderstaand verhaal werd maandagochtend 9 september 2002 uitgezonden
op L1 Radio, bij het Balkon van Limburg (met Tom Doesborg).

 
Muziek downloaden van het internet (Napster failliet)

<Vandaag gaan we het hebben over net downloaden van muziek via het internet. Napster is nu verboden, en dat was toch het bekendste initief?
Vorige week viel inderdaad het doek definitief voor Napster. Een stukje internethistorie is daarmee definitief verdwenen. De Amerikaanse muziekindustrie RIAA www.riaa.org bracht dit initiatief ten val.
Hun site is overigens een keer of drie platgelegd door hackers de laatste weken, dus blij is men in de internetwereld niet met zulke organisaties. Zo’n 60 miljoen mensen maakten immers op de hoogtijdagen gebruik van de internet ruilbeurs Napster. Het Duitse Berthelsman concern had overigens al zo’n 83 miljoen dollar geinvesteerd, maar kon het initiatief toch niet helemaal overnemen. Berthelsman wilde er een commerciële site van maken, waar je tegen betaling muziek kunt downloaden.

Napster begon in de zomer van 1999 naar een eenvoudig idee van ene 19-jarige Shawn Fanning. Hij bedacht software waarmee internetgebruikers over data van de computer van andere gebruikers kon te beschikken. Dus, ik heb op mijn computer een muziekfile staan, en via het Napster-programmaatje kan ik alleen in jouw muziekfiles kijken en die vervolgens desgewenst downloaden. De rechters vonden dat de softwaremaker mede schuldig was aan schending van auteursrechten als gevolg van de massale uitwisseling. In juni vorig jaar ging Napster al plat op last van de rechter.

          Diezelfde muziekindustrie RIAA, the Recording Industry Association of America, legde eerder al
          AudioGalaxy plat en afgelopen donderdag ook AIMSTER.
          Die nu overigens al weer doorgaan onder de naam MADSTER www.madster.com. Voor bijna vijf
          dollar per maand kun je aldaar heel wat muziek'uitwisselen'.

          <Hebben andere initiatieven dan van de Napster blokkade geprofiteerd?>
          Het Amerikaanse NAPIGATOR www.napigator.com,
          de site van GNUTELLA www.gnutella.com,
          GROKSTER www.grokster.com ,
          WINMX www.winmx.com of
          MUSICCITY www.musiccity.com konden de drukte niet of nauwelijks aan toen Napster vorig jaar
          plat ging. Dat zijn trouwens niet allemaal gratis sites. Bij MusicCity kost een liedje 99 cent en een hele Cd 8
          dollar.

          Op de Nederlandse site www.kazaa.nl kun je onder andere mp3-files downloaden via een dialer, en
          dat kost zo’n 70 eurocent per minuut! Dan moet je wel een kabelverbinding hebben; dat gaat immers een
          stuk sneller. Kazaa-punt-nl is overigens niet te verwarren met hét KaZaa.
          Bij www.kazaa.com vind je die Amerikaanse versie; misschien is die nog wel het populairst op dit
          moment. Daar komen nu werkelijk miljoenen bezoekers die op zoek zijn naar 'gratis' muziek.
          Trouwens op www.afternapster.com van ene Randy Gerritse vind je een hele waslijst met maar
          liefst 32 actieve muzieksites waar je terecht kunt.

          <En de platenindustrie zelf dan, zit die stil?>
          Het begint langzaamaan. Er zijn tal van initiatieven. Vorige maand startte in Duitsland bijvoorbeeld de legale
          downloadsite Popfile www.popfile.de van platenmaatschappij Universal. In vier weken tijd kwamen
          300.000 bezoekers langs die voor 7,5 miljoen pageviews goed waren. Slechts 35.000 Duitsers gaven zich
          op om daadwerkelijk liedjes te kunnen downloaden. En ongeveer 30.000 liedjes werden ook ‘gekocht’. Dat
          kost je dan ook 99 eurocent per song. Het is nog niet echt een succes dus als je dat met KaZaa vergelijkt.

          Op het Amerikaanse Listen.com www.listen.com zijn nu vijf grote maatschappijen verenigd.
          Universal sloot eind juni als laatste platenmaatschappij een licentie-overeenkomst met hen. Eerder deden dat
          al Warner Music, Bertelsmann, Sony en EMI. Een abonnement kost 9,95 dollar per maand, maar let op, op
          een cd-tje kun je die muziek niet branden. Dat kan bij anderen dus wel.

          Kortom, het krioelt nog steeds op het internet van dergelijke Napster-achtige initiatieven en de
          platenbusiness probeert overal een stokje voor te steken; komt nu langzaamaan ook met eigen sites, waar
          je betalen moet uiteraard. Maar goed, nog even en de Cd-winkels kwijnen weg en iedereen haalt zijn of
          haar muziek van het internet. De Cd-verkoop liep in de States het eerste half jaar met 7 procent terug in de
          States, in Nederland zelfs met 14 procent, en die trend zal nog wel even doorgaan.

          N.B. De links in dit verhaal kunnen natuurlijk na verloop van tijd niet meer actueel zijn...

<TERUG>