<TERUG>
Onderstaand verhaal werd maandagochtend 26 mei  uitgezonden
op L1 Radio, bij het Balkon van Limburg (met Frank Ruber).
 
Kranten digitaal

Afgelopen donderdag werd bekend dat de internetpoot van de Media Groep Limburg (MGL, het consortium dat het LD en De Limburger uitgeeft) wordt opgeheven. De beide Limburgse kranten, het Limburgs Dagblad www.ld.nl en Dagblad De Limburger www.limburger.nl, komen met betaalde edities op het internet. Ondanks het feit dat de Limburgse kranten een van de eersten waren die het internet op gingen, komt hiermee zoals ook landelijk de laatste jaren al een trend is een einde aan een internettijdperk.

Kranten als De Telegraaf of Het NRC Handelsblad gingen hen al voor. Medio april kondigde het uitgeversconcern PCM, waar ook De Volkskrant toe behoort, aan alleen als je over een aanmeldcode beschikt al haar kranten te ontsluiten. Afgelopen dus met het gratis de krant lezen. Als je abonnee bent van de papierenversie dan kun je met een code bij hen inloggen en de krant vanaf je pc met een kopje koffie napluizen. Ook bij de Limburgse kranten zal dat weldra het geval zijn.

Kranten en internet leek aanvankelijk een zo logische combinatie. Toch is het de laatste jaren gebleken een nauwelijks haalbaar idee te zijn. Drie jaar geleden ging met veel bravour de krant van de Kamer van Koophandel online. En nauwelijks vijftien maanden later stierf dat concept een stille dood. Vandaag de dag is niets meer van het kamerkrantje terug te vinden op het internet. In 2001 begon PCM, een ander groot uitgeversconcern, met de nieuwssite www.en.nl en nauwelijks vier maanden later werd de stekker eruit getrokken. En zo zijn er tal van voorbeelden te geven. Kranten hebben duidelijk moeite met het rendabel exploiteren van een internet versie. De krant een op een naar het internet vertalen, is een onhaalbare kaart. Een van de meest populaire sites tegenwoordig is www.nu.nl. Zij halen hun informatie bij diverse bronnen vandaag en maken daar een internetverhaal van. Kort en krachtig en met pakweg een vijfde van het aantal woorden ten opzichte van de gedrukte collega’s. Maar dat het niet allemaal rozengeur is, blijk ook wel uit een bericht eind vorig jaar waarin vermeldt werd dat het Internetbedrijf Planet Media Groep 175 van de 400 arbeidsplaatsen dit voorjaar gaat schrappen.

Toch blijkt dat er een markt is om de gedrukte kranten via het internet te ontsluiten. Het Roermondse internetbedrijf www.paypernews.nl verzorgt niet alleen de digitale uitgave van De Telegraaf, begin mei werd bekend dat maar liefst vier grote internationale kranten met hun software gaan werken. Om welke kranten het gaat, is nog niet bekend.

Ook het archief van De Telegraaf gaan zij op die manier ontsluiten. Dat zijn meer dan achthonderdduizend pagina’s! Zij werken bij dat bedrijf aan meer dan vijftig projecten. Dus heel wat gedigitaliseerde kranten kun je voortaan lezen dankzij dat bedrijf uit Roermond.

Medio maart tijdens de Irak-oorlog haalde De Telegraaf 3 miljoen (!) pageviews. Een record, bij de populaire site www.omroep.nl telde men 1,3 miljoen views, dit ter vergelijking. Men sprak van een stijging van 50 procent.  In februari kwamen er berichten dat De Telegraaf zelfs een Engelstalige versie voor het internet overweegt. De bijbehorende domeinnamen Telegraph.nl en TheTelegraph.nl werden begin die maand vastgelegd.

Toch bleken er in krantenland voor het eerst sinds jaren vorig jaar meer gedrukte kranten te zijn verkocht. Of daarmee een eind is gekomen aan het dalende abonneebestand valt te bezien. Het is wel een feit dat de advertentie-opbrengsten terug lopen. Niet op de laatste plaats door de alsmaar stijgende tarieven die de dagbladen adverterend Nederland opleggen. Ook al liggen die verhoudingsgewijs pakweg een derde lager als bijvoorbeeld in Duitsland. Maar dit terzijde.

Er zijn heel wat kranten en magazines op het internet vinden. Kijk maar eens bij het Amerikaanse www.newspapers.com daar is een enorm uitgebreide waslijst aan links verzameld, meer dan 15 duizend wereldwijd om precies te zijn! Dan merk je vanzelf wel welke kranten en magazines wel nog publiek toegankelijk zijn. Ben je enkel in kranten geinteresseerd dan biedt de nieuwssectie van The Internet Public Library www.ipl.org uitkomst. Ook deze site ontsluit per land heel wat kranten. Kortom, klikken maar.
 

N.B. De links in dit verhaal kunnen natuurlijk na verloop van tijd niet meer actueel zijn...

<TERUG>