Onderstaand verhaal werd maandagochtend 26 januari '04
uitgezonden op L1 Radio, bij het Balkon van Limburg (met Frank Ruber).
Online handel boomt (bijna weer als 'vanouds')!

Het Amerikaanse internetveilinghuis eBay heeft een recordkwartaal en -jaar achter de rug. Een enorme omzet in de kerstperiode legde de onderneming geen windeieren. In het laatste kwartaal nam de omzet toe met 57 procent tot 648,4 miljoen dollar. De kwartaalwinst steeg met 64 procent tot 142,5 miljoen dollar.

Over heel 2003 schoot de winst omhoog met 77 procent! De omzet met 78 procent, tot 2,2 miljard dollar. eBay denkt over heel 2004 een omzet te kunnen halen van maar liefst 3 miljard dollar! Aldus een bericht vorige week op www.nu.nl.

Handel via het internet gedijt beter en beter. De nieuwsrubriek van www.webwereld.nl meldde medio vorig jaar nog, dat de verkoop van pc’s via het internet op een record zou afstevenen. Een stijging van bijna 9 procent werd verwacht ten opzichte van 2002; daarmee zou het recordjaar 2000 overtroffen worden. Voor 2004 wordt een stijging van 11,4 procent voorspeld goed voor zo’n 175 miljoen dollar, aldus www.digitailing.nl.

Een van de meest sobere sites in Nederland, maar oh zo effectief, die eveneens producten verhandelt, is www.markplaats.nl en deze site maakte het afgelopen jaar ook een enorm sterke groei door. In 2002 werden daar 3,8 miljoen advertenties geplaatst; hetgeen toen goed was voor een omzet van 2,4 miljoen euro (en een winst voor belastingen van 800.000 euro). Medio vorig jaar al, aldus een bericht op Planet Internet, werd hun omzet al geprognotiseerd op maar liefst 6 miljoen, en een bruto winst van let wel 3 miljoen euro!

Het succes? Bij marktplaats kun je gratis adverteren, als je product minder dan 200 euro kost. Duurdere producten betalen slechts 6 euro plaatsingskosten; naar schatting is dat zo’n 15 tot 20 procent van het totale aanbod (pakweg 140.000 advertenties).

Bij eBay Nederland zijn pakweg een half miljoen ‘verkopers en kopers’ ingeschreven; in principe is dat gratis. De plaatsingskosten verschillen. Maar starten bij pakweg 1 euro. Daarboven wordt bij verkoop een bepaalde commissie betaald. 5% van de eerste 50 euro, 3,5 % procent van het resterende bedrag tot duizend euro, en 1,5 % dan het bedrag daarboven tot aan het eindbedrag. Voor auto's en motoren geldt een vaste verkoopcommissie. Een en ander is na te lezen bij hun ‘Overzicht van eBay-kosten’.

De basis voor eBay werd overigens gelegd door ene Pierre Omidyar en zijn vrouw. Zij was een gedreven verzamelaarster en fantaseerde over hoe leuk het zou zijn als ze via het Internet haar verzameling zou kunnen uitbreiden, en andere verzamelaars zou kunnen treffen. eBay is daarop in september 1995 van start gegaan en in februari 2001 in Nederland. eBay is nu de grootste handelscommunity voor particulieren en professionals ter wereld. Zij gebruiken eBay voor het kopen en verkopen van objecten in duizenden verschillende rubrieken. Je kunt er ook je eigen winkel beginnen. Hoe dan ook, die advertenties en commissies genereren toch heel wat euro’s bij elkaar.

De kosten die je betaalt bij de vier grootste Nederlandse online veilinghuizen, laten zijn aardig vergelijken met elkaar bij www.veilingkijker.nl. Als je meer wilt weten over veilinghuizen, en hoe die handel werkt, met tips en zo, neem dan eens een kijkje bij de XL-special Internet Veilingen van Planet Internet.

In 2001 bracht ruim een derde van de Nederlandse internetters regelmatig een bezoek aan webwinkels. En ruim de helft daarvan kocht daar ook. Dat aandeel lag in het buitenland hoger. Duitsers kopen meer, net als Australiërs en Zweden, maar de conversie ligt het hoogst in Engeland, daar kocht maar liefst 72 procent van alle webwinkelaars. Aldus een bericht begin vorig jaar van het Hoofdbedrijfschap Detailhandel.

Volgens onderzoeksbureau Jupiter Research groeit de online retailomzet in 2004 met 23% naar $ 65 miljard wereldwijd. Voor de periode daarna verwachten zij een gemiddelde jaarlijkse groei van 17%. Met een omzet in 2008 van meer dan $ 117 miljard. Bijna een verdubbeling dus.

Begin deze maand berichtte het mediabedrijf RTL Nederland dat zij samen met reisorganisatie ATP de reishandel via internet uit gingen breiden. En ook hier gaat het om steeds substantielere bedragen. ATP lanceerde een eigen vernieuwd consumentenportaal, sloot een overeenkomst met Expedia Nederland en krijgt op de HMG-zenders een dagelijks reisprogramma op televisie.
ATP is gespecialiseerd in het verkopen van vliegtickets en gecombineerde reizen, werd in 1999 geformeerd als een clustering van 23 individuele Nederlandse reisorganisaties. Het bedrijf nam in 2002 de technologie van Travelplanet.nl over (van TUI en KPN/Planet Internet). Het online assortiment van TUI (onder andere eigenaar van Holland International, Arke en Kras), vult ATP aan met zijn eigen producten. Vorig jaar bedroeg de omzet 280 miljoen euro, waarvan 70 procent afkomstig van de zakelijke markt. De volumes van online reisverkopen stijgen naar verluidt nu maandelijks met veertig a vijftig procent. De reissector als geheel groeit; doch het zijn de traditionele partijen die verliezen maken. Aldus een bericht vanonder meer www.planet.nl.

Het wemelt van dit soort berichten. De omzet over de eerste drie kwartalen van 26 grote online-uitgevers in Amerika, nam toe met 32 (!) procent in vergelijking met de eerste drie kwartalen van 2002, zo meldde de Automatiseringsgids al in november. Adverteerders blijken overigens steeds meer in dit soort kwalitatieve sites geinteresseerd te zijn.
In de eerste drie kwartalen van 2003 was de netto-omzet van Nederlandse online advertentieverkopers ruim 27,1 miljoen euro, aldus datzelfde AG.
Wereldwijd is die markt goed voor zo’n 7 miljard; daarmee blijkt die markt weer iets aan te trekken. Het niveau van 2001 (7,1 miljard dollar) wordt weliswaar nog niet gehaald, maar ten opzichte van vorig jaar (6,1) s die stijging toch aanzienlijk, volgens een derde bericht in AG-online.

Nog een markt die nu omhoog krabbelt. OD2, cq. www.ondemanddistribution.com, is momenteel Europa’s grootste online muziekaanbieder. Zij hebben contracten met de vijf belangrijkste muzieklabels en bieden een verzameling van 260.000 nummers aan. Elke maand ziet het bedrijf het aantal downloads stijgen met 25 (!) procent. In Europa waren dat er 3 miljoen vorig jaar.
In de Verenigde Staten werden maar liefst 30 miljoen nummers legaal gedownload. Een groot deel van deze liedjes werd gekocht bij de online muziekhit van het jaar: Apple’s iTunes! OD2 verkoopt in Nederland muzieknummers via de online shops bij Tiscali en MTV.

EMI, 's werelds grootste muziekuitgeverij, zag - ondanks de wederom dalende cd-verkopen vorig jaar – hun aandelen met veertig procent stijgen, aldus www.tweakers.net vorige week.

En uiteraard zit de concurrentie niet stil. Apple's net vermeldde populaire online muziekwinkel iTunes krijgt mogelijk een rivaal met de komst van www.Magnatune.com.  De methode van deze downloaddienst zou wel eens de manier kunnen zijn waarop muziek in de toekomst wordt verkocht, zo meldden Amerikaanse media vorige week, aldus www.nu.nl. Op de site van Magnatune kun je volledige nummers of cd's gratis beluisteren, voordat je besluit tot aankoop over te gaan. Bij iTunes kun je slechts dertig seconden van een nummer horen.  Wie een nummer of cd wil downloaden, betaalt een aanbevolen prijs van bijvoorbeeld acht dollar met een minimumprijs van vijf dollar. "Je zou verwachten dat we niet meer dan vijf dollar ontvangen, maar het bedrag dat we gemiddeld per cd krijgen is ruim 8 dollar", aldus de eigenaar John Buckman.

Resumerend, er zat even een heel klein beetje de klad in, maar online veilingen groeien nu als kool, ook de pc verkopen krabbelen weer op, net als de advertentiebestedingen, het online winkelen groeit en groeit, reizen start meer en meer digitaal, en ook de muziekindustrie krijgt nieuwe impulsen, dankzij dat steeds weer zichzelf verbeterende en altijd maar voortschrijdende Internet.

N.B. De links in dit verhaal kunnen natuurlijk na verloop van tijd niet meer actueel zijn...