Onderstaand verhaal van werd maandagochtend 28 februari 2005
uitgezonden op L1 Radio, bij 'het Balkon van Limburg' (met Tom Doesborg).

 
Prijsvergelijken
Prijs- en kwaliteitvergelijkers op internet verdringen traditionele consumentenorganisaties steeds meer als het gaat om het advies aan consumenten. Dat blijkt uit een representatief onderzoek van de Nyenrode Business Universiteit onder achthonderd volwassenen in Nederland naar de invloed van bronnen van advies op het keuzegedrag van consumenten, zo meldde afgelopen week ondermeer nu.nl.

Het onderzoek is uitgevoerd in de markt voor mobiele telefonie en energie.
Eenderde (dus pakweg 33 procent, red.) van de ondervraagden ziet deze websites als de belangrijkste informatiebron, gevolgd door reclame (18 procent), websites van leveranciers (18 procent), informatieve radio- en televisieprogramma's (18 procent), familie en vrienden (16 procent) en de Consumentenbond (14 procent).

De tijd dat je blindelings de stad in liep om alle zaken af te struinen en zo de prijzen te vergelijken lijkt dus definitief voorbij. Het Internet maakt dat je niet alleen de prijzen makkelijk kunt vergelijken in je eigen land, streek of stad, het is een fluitje van een cent om ook even over de grens in België en Duitsland te kijken wat de tarieven aldaar zijn.

Het krioelt van prijsvergelijkpagina's. Uiteraard biedt de prijsvergelijkers-startpaginavariant uitkomst. Daar staan er heel wat opgesomd. Die allemaal bespreken zou te ver voeren. Een paar krenten heb ik er vandaag uitgelicht.

Pieter Kinds kwam één jaar geleden regelmatig in het nieuws toen de prijzenslag in de Nederlandse supermarkten in alle hevigheid werd gevoerd. Zijn - trouwens in Kief in de Oekraine ontwikkelde - website werd erg druk bezocht. Niet veel later lanceerde hij ook een Belgische versie en constateerde er zeer grote prijsverschillen van maar liefst 50% tussen de duurste Belgische en goedkoopste Nederlandse supermarkt, aldus breekpunt.nl. Inmiddels die Belgische site niet meer in de lucht. Volgens een bericht op die site blijven de prijzen in België onverminderd hoog; loont het dus voor Belgen om sowieso even over de grens te kijken.
Kinds geeft nog steeds wekelijks voor méér dan dertig artikelen weer wat de prijzen in de Nederlandse supermarkten zijn. Zijn website Prijsslag.nl startte nagenoeg exact één jaar geleden en werd na enkele weken al aangevallen door het advocatencorps van Zaanse grootgrutter Albert Heijn (zie een eerder bericht op breekpunt.nl). Zijn site is dus nog steeds in de lucht.

Begin februari meldde De Telegraaf dat het er inmiddels op lijkt dat de consument de prijzenslag moe is. Alleen superaanbiedingen zou hen nog kunnen bewegen. Volgens onderzoeksbureau GfK lijkt de daling van de gemiddelde waarde op de kassabon zijn dieptepunt te hebben bereikt. De omzet daalde 1,4% in januari. Misschien niet vanwege de lage prijzen, maar gewoon omdat steeds vaker de bodem van de portemonnaie in zicht is?
In 2004 heeft de detailhandel 2,1 procent minder omgezet dan in 2003. Dit is het tweede achtereenvolgende jaar dat de omzet van de detaillisten is gedaald, aldus een CBS-bericht medio februari op thuiswinkel.org.

Maar ook met de e-commerce bedrijven gaat het moeizaam volgens een onderzoek van Ernst & Young. Op het gebied van de klanttevredenheid wordt er minder gescoord, ondanks dat de omzet (nog steeds) toemeemt. Vooral in de categorieën  online travel, de detailhandel, veilingen en online aandelentransacties nam de ontevredenheid bij Amerikaanse klanten toe. Dat gaan we wellicht dus ook in Nederland zien.

Vrijwel alle organisaties in het onderzoek maken op dit moment gebruik van een bepaalde vorm van e-commerce. Driekwart maakt gebruik van elektronische inkoop. De helft past e-commerce toe bij de verkoop en zes op de tien heeft internetachtige applicaties in gebruik voor klantondersteuning.
Bovendien gebruikt de helft van de ondervraagden het internet om prijzen tussen leveranciers te vergelijken en orders te plaatsen, stelt Ernst & Young. Dit is een stijging van bijna twintig procent ten opzichte van vergelijkbaar onderzoek vier jaar geleden, aldus Emerce.nl.
Dus ook in het bedrijfsleven wordt er duidelijk aanzienlijk méér vergeleken.

Als je het over prijsvergelijkers hebt, dan duurt het niet lang voordat de naam van Ben Woldring op de proppen komt. Dat kleine jongetje uit het noorden des lands dat furore maakte met het vergelijken van beltarieven, breidde begin februari zijn 'prijsvergelijkingsimperium' uit met de in 2001 gelanceerde site Energiewereld.nl.

Aldaar heette het: Energie-afnemend Nederland kan nu zeker zijn van een gedegen, onafhankelijke en overal eenduidige vergelijking van energieprijzen. Op meer dan de helft van alle in Nederland actieve energievergelijkingssites worden de vergelijkingen nu gelijkgetrokken. De vergelijkingssites die gebruikmaken van de prijscalculator van Energiewereld.nl zijn o.a. Elcheapo.nl; Vergelijk.nl/energie; Energievoorzieningen.nl; Ecologiebibliotheek.nl en Mijnstroom.nl. Zo wordt op het Internet informatie, ook wel content genaamd, gedeeld met andere websites.

Hoe dan ook, prijsvergelijkers boomen dus. En er zijn tal van websites die ook met behulp van consumenten in de lucht worden gehouden, zoals bijvoorbeeld Kieskeurig.nl. In méér dan tien rubrieken en tal van productcategoriën kun je aldaar gaan grasduinen.
Deze site werd zes jaar geleden gelanceerd. Deals met online winkels, verzekeraars en advertentie-inkomsten houden de site financieel gezond. Kieskeurig.nl werkt samen met fabrikanten van honderden merken onder meer op het gebied van consumentenelektronica. Oprichter Janet Sellis en haar man waken vanuit Culemborg over de onafhankelijkheid van de reviews. Tienduizenden bezoekers telt deze website, dagelijks!

De huidige directeur van de Nederlandse Thuiswinkel Organisatie Wijnand Jongen was medio jaren negentig mede-oprichter van de eerste Nederlandse product- en prijsvergelijker voor consumenten op internet: Macropolis.nl. Dat bedrijf werd echter begin 2001 overgenomen door Newconomy van Maurice de Hond. En niet veel later viel ook daar het doek, zie een bericht op Planet.nl. Maar dit terzijde.

Er zijn inmiddels 200 bedrijven aangesloten bij thuiswinkel.org. Het inmiddels Amerikaanse marktplaats.nl was medio februari het 200e lid dat zich achter hun waarborg keurmerk schaart.
Alle aangesloten leden moet zich volgens deze Waarborg houden aan regels omtrent informatieplicht, privacy, herroepingrecht (zeven dagen), terugbetaling en geschillenbeslechting. Thuiswinkel Waarborg is door de Consumentenbond bestempeld als de opvolger van het per 1 januari 2002 door de Consumentenbond beëindigde Web Trader.
 

N.B. De links in ook dit verhaal kunnen na verloop van tijd niet meer actueel zijn...