<TERUG>
Onderstaand verhaal werd maandagochtend 23 september 2002 uitgezonden
op L1 Radio, bij het Balkon van Limburg (met Frank Ruber).
 
Bekroonde websites

Afgelopen vrijdag maakte het Algemeen Dagblad de eerste AD Web Awards 2002 bekend. In een vijftal categorieen koos internettend Nederland hun beste site. Heeft dat interessant nieuws opgeleverd?

Ja en nee. Als ik moet kiezen dan zeg ik ja want er zijn sites genomineerd waarvan ik zeker weet dat niet iedereen die kent. Sites die inderdaad de moeite waard zijn op eens te bezoeken.
Ondanks het feit dat het kioelt van dergelijke prijzen (ik heb zelf een aantal jaar geleden een paar keer de Limburg Wide Web Award georganiseerd), vind ik het toch altijd weer aardig om eens even stil te staan bij die winnaars en genomineerden. Want je krijgt dan toch een beeld van de huidige stand van zaken. Wat vindt men goed, hoe zien die er uit en zitten er sites tussen die ik nog niet kende. Dat interesseert me.

Maar goed, laten we eens naar die Ad Web Awards kijken. Eerst nomineerde een deskundige jury maandelijks een aantal sites, naast de sites die door het publiek werden voorgedragen. Met oordeelde naar eer en geweten. Denk daarbij aan zaken als:
- is de navigatie goed, kom je snel door de site heen
- hoe is de vormgeving, is de opzet eenvoudig zodat je snel ziet waar je op door kunt klikken
- is er sprake van een eigen identiteit, onderscheidt de site zich positief ten opzichte van andere sites en dat soort zaken

Want een vaste maatstaf om een site te beoordelen, is er niet. Het is geen wiskunde.

Er waren vijf prijzen?

Een voor de beste Informatieve Website, de beste Zakelijke, de beste Persoonlijke, de beste Amusementswebsite, en tot slot een Award voor de beste Zoekmachine.

Volgens internettend Nederland is dat Google. Google is sober,  snel, fijnmazig en staat dus hoog aangeschreven in internetkringen. Met name ook omdat Google ook heel snel nieuwe websites opneemt. Het aardige van Google is bovendien dat zij met landenversies werken. Je weet dat een punt-nl site uit Nederland komt. Sites van Duitse origine eindigen vaak op punt-de, uit Belgie op punt-be. De Google-versies uit die landen concentreren zich ook op sites uit die gebieden. Dus als je iets in Frankrijk zoekt, gebruik dan altijd de punt-fr versie van Google. Andere nominaties waren Voelspriet (een zoekmachine met veel info over zoekmachines), Kobala (echt sober en strak van opzet) en Nederlandsch Net (een site sie de krantenarchieven probeert te ontsluiten, voor zover dat nog kan).

Bij de Persoonlijke websites won het Project Euh (http://www.project-euh.com). Op die website heb je niks te willen. Je wordt meegezogen in een niet aflatende stroom van de meest idiote pagina’s. Zij hadden overigens een paar dagen geleden bijna vierduizend bezoekers; zo zie je dat zo'n prijs de bezoekersaantallen met een factor twintig of zo kan verhogen. Persoonlijk vind de als tweede geeindigde Nobodyhere.com veel interessanter. Dat is een project van een Amsterdamse online kunstenaar die honderden pagina’s creeerde met online gedichten, grafische spitsvondigheden en noem maar op. Geen gefreak maar echt een kunst project. Ga maar eens kijken.

Bij de Zakelijke sites won, (net voor de Wehkamp-site, Ebay, Leuke-dingen-doen en medicijnen.nl) de drukste markt van Nederland: Marktplaats.nl. Meer dan tweehonderdduizend bezoekers per dag, bieden daar hun spullen aan, of gaan op zoek en brengen een bod uit. Een soort rubriekadvertentie op het internet inclusief onderhandelingsplaats. Een advertentie is in principe gratis, als het aangebodene of dat wat je zoekt niet duurder is dan tweehonderd euro. Dus een soort digitale rommelmarkt. Heerlijk om in te neuzen.

In de categorie Amusement won Terrorworld. TW-Magazine is een site boordevol info over de hand core house scene; kennelijk volgens de jury en de stemmende internetters ‘the place to be on the internet’.

En tenslotte won terecht in de categorie Informatief de Planet Multimedia site. Nou als je de ontwikkelingen op en rond het internet wilt volgen, dan moet je inderdaad daar zijn. Peter Olsthoorn is een van de drijvende krachten, sinds zeven/acht jaar, en in mijn ogen ook de beste internet journalist van Nederland. Bij Planet Multimedia kom je van beursgenoteerde info tot hele luchtige zaken tegen. Een site die ik ook al jaren vrijwel iedere dag bezoek.

Kortom, ik ben deels bevestigd en ik heb ook een aantal nieuwe sites ontdekt. En zo zie je maar dat het wereldwijde web ook in Nederland altijd weer voor verrassingen zorgt.

N.B. De links in dit verhaal kunnen natuurlijk na verloop van tijd niet meer actueel zijn...

<TERUG>